Kasvovoiteisiin halutaan panostaa ja uusien tuotteiden testaaminen on ihanaa! Vartalovoiteisiin ei taas haluta käyttää samalla tavalla rahaa ja aikaa.
Tämä linjanveto selvisi Orionin tutkimuksessa siitä, minkälaisia ihonhoitovoiteiden käyttäjiä me suomalaiset olemme.
Ostamme voiteita monesta paikasta, mutta täsmätarpeisiin niitä haetaan erityisesti apteekista. Juuri nyt kiinnostavat: luonnolliset tuotteet, vastuulliset pakkausmateriaalit sekä mahdollisuus käyttää esimerkiksi purkkien täyttö- ja palautuspalveluita.
Tutkimuksessa nousi esiin myös neljä erilaista voidehyllyjen liepeillä liikkuvaa ostopersoonaa – tunnistatko itsesi jostakin näistä?
Testaatko herkästi, kun vastaan tulee uusi kiinnostava kasvovoide? Innostutko ostamaan uuden kosteusvoiteen, vaikka vanhoissakin puteleissa on vielä voidetta jäljellä?
Olet kokeiluhaluinen ihonhoitovoiteiden ostaja. Kiertelet eri liikkeissä, mutta teet paljon ostoksia myös nettikaupoissa. Bongaat uusia tuotteita ja trendejä kauneusblogeista, Tiktokista ja muusta sosiaalisesta mediasta. Kiinnostava pakkaus saa oitis huomiosi.
Sinulle on itsestään selvää, että kasvoille ja vartalolle on omat voiteensa.
Sinua voisi kiinnostaa:
Probicare Pro -kasvovoide, joka sisältää Lactococcus lactis -solu-uutetta, joka auttaa vahvistamaan ihoa.
Retinoli, joka on tutkitusti tehokas anti-age-aine. Viime vuosina ihonhoitotuotteissa on alkanut näkyä bakuchiolia, jota joskus kutsutaan ”luonnon retinoliksi”. Bellavita- ja Bella-voiteet sisältävät kumpaakin.
Testaa täällä, mitkä Favora-ihonhoitotuotteet sopivat juuri sinulle!
Onko sinulle tärkeintä, että ihonhoitovoide toimii ja sitä on helppo käyttää? Valitsetko aina mieluiten tutun ja turvallisen tuotteen?
Olet rutinoitunut ihonhoitovoiteiden ostaja. Et juuri lotkauta korvaasi uutuustuotteille. Haluat voiteen, joka toimii niin kasvoilla kuin vartalolla. Sinusta paras kosteusvoide levittyy helposti, imeytyy nopeasti ja kosteuttaa pitkään!
Et halua käyttää voiteisiisi paljon rahaa ja sinusta on kätevää ostaa ne vaikkapa viikonlopun ruokaostosten lomassa.
Sinua voisi kiinnostaa:
Aqualan L kosteuttaa ihon päästä varpaisiin, lisäksi se käy esimerkiksi voidepesuihin ja meikinpoistoon.
Löydä juuri sinun ihollesi sopivin, monikäyttöinen perusvoide näiden ohjeiden avulla
Etsitkö luonnonmukaisia vaihtoehtoja voideostoksilla? Onko sinulle tärkeää, että käyttämäsi kosteusvoide on valmistettu kasviperäisistä ainesosista?
Olet eettinen kuluttaja. Selvität tarkkaan, minkälaisia ainesosia voiteesi sisältää. Ympäristöystävällisyys on sinulle tärkeä arvo, mutta myös kaunis pakkaus kääntää pääsi.
Eettinen kuluttaja ostaa voiteensa niin netti- kuin kivijalkakaupoista.
Sinua voisi kiinnostaa:
Vegaaninen kosmetiikka ei sisällä mitään eläinperäistä. Suurin osa Favora-tuotteista on vegaanisia: kokeile esimerkiksi vahvistavaa hoitovoidetta, joka jättää ihon ihanan pehmeäksi.
Oletko tarkka voiteistasi, koska ihosi kenkkuilee herkkyyttään tai aknen takia? Tai ehkä haluat ehkäistä ihon ikääntymisen merkkejä juuri siihen tarkoitetuilla voiteilla?
Olet ominaisuuskeskeinen. Ostoksilla keskityt voiteen hoitaviin ominaisuuksiin, koska haet siitä apua johonkin iho-ongelmaasi.
Sinusta on tärkeää, että eri ihotyypeille on omat tuotteensa. Olet kiinnostunut voiteiden rauhoittavista ja hoitavista ominaisuuksista sekä tuotteen puhtaudesta.
Shoppailet voiteesi pitkälti apteekeista ja marketeista.
Sinua voisi kiinnostaa:
Vaivaako epäpuhdas iho? Sebamed Clear Face -linja on omiaan epäpuhtauksista ja aknesta kärsiville. Kokonainen tuoteperhe sisältää kaikki ihonhoitotuotteet puhdistuksesta kosteutuksen kautta täsmähoitoon.
Haussa kosteusvoide kuivalle ja herkälle iholle? Löydät eri Favora-hoitolinjoista itsellesi sopivat hoito- ja kosteusvoiteet.
Haluatko ehkäistä ihosi ikääntymisen merkkejä retinolituotteilla? Bella-voiteet ovat koostumukseltaan kevyempiä, mutta niissä on suurempi 0,3 % retinolipitoisuus kuin sisaressaan Bellavita-voiteessa, joka on täyteläisempi ja sisältää 0,15 % retinolia. Muista kuitenkin aloittaa retinolituotteen käyttö asteittain.
Näin tutkimus tehtiin
Orionin tutkimus tehtiin haastatteluiden avulla syksyllä 2022. Laadulliseen tutkimukseen osallistui yhteensä 12 naista, jotka olivat iältään 19–55-vuotiaita. Haastatteluiden tavoitteena oli ymmärtää asiakkaiden ihonhoitovoiteiden käyttöä ja mieltymyksiä. Niissä kysyttiin mm. mistä ja miksi haastateltavat ostavat ihonhoitovoiteita ja minkälaisia rutiineja heillä on niiden käytössä.
Haastatteluissa tuli esille esimerkiksi nämä asiat:
- Ihmiset etsivät ja valitsevat edullisempia vaihtoehtoja.
- Iho-ongelmaisten on tärkeää voida luottaa tuotteeseen ja sen ominaisuuksiin. Heillä kuluu enemmän voiteita, joten myös voiteen kohtuullinen hinta ja tehokkuus ovat tärkeitä ominaisuuksia.
- Trenditietoiset ihmiset ovat kokeilunhaluisia uutuuksille.
- Orionin perusvoidesarja on tunnettu ja rakastettu.
- Iho-ongelmaiset hakevat apua apteekista. He myös ovat brändi- ja tuoteuskoisia.
- Pakkauksen ulkomuoto puhuttelee trenditietoisia.
- Ekologiset tuotteet kiinnostavat.
Teksti: Jenni Kleemola